maandag 5 maart 2012

Pasjes ...

Mijn portemonnee is aan vernieuwing toe. Bij de aanschaf let ik speciaal op één ding: hoeveel pasjes kunnen erin? Want ik word bijna doodgegooid met pasjes. Zelf heb ik een stapel van ongeveer twee centimeter. Gek word ik er van! En dan noem ik nog niet eens de verzamelingen van voetbalplaatjes, Wuppies of Gogo’s…
Ik heb te veel pasjes voor één portemonnee. Dus als ik wil shoppen ben ik zo’n beetje verplicht een schoudertas mee te slepen. Kortingspasjes, klantenkaarten, tankpassen, lidmaatschapspasjes of stempelkaarten. Daarnaast heb ik nog de zorgverzekeringspas, een ponskaartje, een Airmiles- en bonuskaart… O, en alleen al voor mijn werk heb ik vijf pasjes. Te gek voor woorden! Mijn portemonnee lijkt uiterlijk goed gevuld, maar niets is minder waar. Geld zit er bijna niet in want ik gebruik meestal de pinpas. Spaart u nog zegeltjes? ...
Maar nou komt het. Want weet je wat ik nog het meest frustrerende vind? Dat ik bij het afrekenen nét die ene kortingspas of spaarkaart niet bij me heb. Wordt me daar verdorie zomaar een leuk extraatje door de neus geboord!  Nu hebben ze daar in sommige winkels wat op bedacht. Want wat doen ze? Ze geven me de kassabon mee. Daar staat het tegoed aan stempeltjes op, zodat ik bij een volgende aankoop alsnog de gewenste stempeltjes op mijn spaarkaart kan laten zetten… En ik wens u nog een fijne dag mevrouw… Nou, dank u wel! Alsof ik zit te wachten op een lading kassabonnen. Alsjeblieft!
Thuisgekomen gaan die kassabonnen in de la. Wie heeft niet zo’n la thuis? De grijp-maar-raak-la. Het voorkomt dat mijn portemonnee een chaos aan bonnen wordt. En natuurlijk, als ik weer een keer ga shoppen, heb ik die la niet bij me. Dus belandt de hele mikmak met een omweg alsnog in de prullenbak.
Ach, ik ben vermoedelijk niet in de wieg gelegd om dat soort dingen te verzamelen en op het juiste moment bij me te hebben… Maar als ze nou eens al die pasjes digitaal bruikbaar maken voor de mobiele telefoon? Ik heb mijn rijbewijs en paspoort al op mijn mobiel gezet. Kan ik overal aan iedereen laten zien wie ik ben. Het scheelt mij mooi de ruimte van een pasje. Altijd mijn ID in de telefoon. Als ik wordt aangehouden overhandig ik bromsnor mijn mobiele rijbewijs.
Ik ben inmiddels pasjes-gestoord.  
Bij de kassa vraagt de juffrouw uiterst vriendelijk “tasje erbij?”.
De haren vliegen me overeind?  
Wát? Nóg een pasje erbij?  “Nee!”…
Oh, een tasje…
Dank u wel.
En nog een fijne dag…

gepubliceerd op http://www.absolutelyenschede.nl/